Lichidarea societăților potrivit procedurii prevăzute de Legea 31/1990 este una dintre activitățile importante în care suntem implicați, având o experiență practică și expertiză deosebită în acest domeniu, confirmată de numărul mare de dosare, dar și de complexitatea cazurilor.
Suntem o echipă orientată spre obținerea de rezultate concrete și pozitive în fiecare proiect pe care îl abordăm. Ne străduim în permanență să identificăm soluții practice și eficiente pentru a duce la bun sfârșit procedurile de lichidare cu profesionalism și promptitudine. Înțelegem cât de importante sunt procedurile de lichidare pentru clienții noștri, iar abordarea noastră este întotdeauna una riguroasă și etică. Ne angajăm să respectăm toate regulamentele și cerințele legale în timpul procesului de lichidare și să menținem cel mai înalt standard de profesionalism.
În plus, înțelegem că uneori celeritatea este esențială. Prin urmare, ne asigurăm că procedurile de lichidare sunt gestionate într-un mod rapid și eficient, fără a face rabat de la calitatea serviciilor noastre.
În concluzie, ne dedicăm cu pasiune și determinare fiecărui proiect de lichidare pe care îl preluăm, căutând întotdeauna să obținem rezultate excelente, să oferim soluții practice și să finalizăm cu profesionalism și celeritate procedurile de lichidare pentru a satisface nevoile și așteptările clienților noștri.
O parte din societățile din portofoliu: Citroen Romania SRL, Marks and Spencer Romania SA, Gregory’s Romania SA, Media Pro Internațional SA, Johnson Controls International Romania S.R.L., Chartis România SA (fostă AIG Romania SA), DEPFA Bank PLC Dublin – Sucursala Bucureşti, Pirelli Re Romania SA, Mega Doi SRL, Unicredit Caib Securities Romania SA etc.
Lichidarea este precedată de dizolvare, fiind practic un efect al acesteia. Cauzele de dizolvare sunt multiple, legea prevăzând atât situații în care dizolvarea este un act voluntar al asociaților sau acționarilor, cât și situații de dizolvare de drept, în general cu titlu sancționator. Un caz de dizolvare de drept care a generat foarte multe proceduri este Art. 30 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, care stabilește un caz special de dizolvare de drept cu titlu sancționator. Aceeași lege stabilește și câteva norme speciale pentru procedurile astfel deschise, principiul fiind însă că după dizolvarea societății și numirea lichidatorului lichidarea efectivă se derulează tot potrivit normelor din Legea 31/1990.
Art. 10, 14, 15324, 227, 228, 229 și 237 din Legea 31/1990 enumeră principalele cauze de dizolvare care duc la lichidare, cele mai importante fiind:
Special pentru societățile pe acțiuni sunt enumerate următoarele cauze de dizolvare:
Societăţile în nume colectiv sau cu răspundere limitată se dizolvă și prin falimentul, incapacitatea, excluderea, retragerea sau decesul unuia dintre asociaţi, când, datorită acestor cauze, numărul asociaţilor s-a redus la unul singur.
Potrivit Art. 233. – (1) Dizolvarea societăţii are ca efect deschiderea procedurii lichidării. Dizolvarea are loc fără lichidare în cazul fuziunii ori divizării totale a societăţii sau în alte cazuri prevăzute de lege.
Legea 31 a prevăzut și situații în care dizolvarea nu este urmată de lichidare, de exemplu art. 236, potrivit căruia Dizolvarea unei societăţi cu răspundere limitată cu asociat unic atrage transmiterea universală a patrimoniului societăţii către asociatul unic, fără lichidare.
TITLUL VII – Lichidarea societăţilor comerciale din Legea 31/1990 reglementează procedura efectivă de lichidare.
Legea reglementează toată procedura de lichidare în doar 18 articole, de la 252 la 270, împărțite în 3 capitole: CAPITOLUL I – Dispoziţii generale; CAPITOLUL II – Lichidarea societăţilor în nume colectiv, în comandită simplă sau cu răspundere limitată și CAPITOLUL III – Lichidarea societăţilor pe acţiuni şi în comandită pe acţiuni.
Principalele atribuții ale lichidatorului sunt enumerate la Art. 255, acestea fiind:
Lichidatorii nu pot în lipsă de dispoziţii speciale în actul constitutiv sau în actul lor de numire să constituie ipoteci asupra bunurilor societăţii, dacă nu vor fi autorizaţi de instanţă, cu avizul cenzorilor. Lichidatorii care întreprind noi operaţiuni comerciale ce nu sunt necesare scopului lichidării sunt răspunzători personal şi solidar de executarea lor.
Procedura se derulează în relația cu Oficiul Registrului Comerțului (ORC), în principiu fără controlul vreunei instanțe.
Sintetizând, fie că lichidatorul a fost desemnat de Adunarea generală sau a fost numit de instanță, procedura de lichidare presupune următoarele etape în relația cu ORC și depunerea următoarelor documente:
Etapa depunerii semnăturii lichidatorului
Etapa publicării situațiilor financiare de lichidare
Etapa radierii societății
În strânsă interdependență cu procedura din relația cu ORC, etapele fiind condiționate unele de altele, lichidarea presupune parcurgerea următoarei proceduri, în funcție de complexitatea dosarului:
Derularea procedurii de lichidare potrivit Legii 31/1990 trebuie făcută cu maximă responsabilitate, având în vedere că potrivit Art. 253 alin. (2) lichidatorii au aceeaşi răspundere ca şi administratorii. În plus lichidatorii care întreprind noi operaţiuni comerciale ce nu sunt necesare scopului lichidării sunt răspunzători personal şi solidar de executarea lor, iar dispozițiile 271-277 privind infracțiunile se aplică şi lichidatorului, în măsura în care se referă la obligaţii ce intra în cadrul atribuţiilor sale.